5 redenen om te kiezen voor bodyweight training

JJason 5 februari 2024 07:07

Bodyweight training, of simpelweg trainen met je eigen lichaamsgewicht, wint aan populariteit. Maar waarom kiezen steeds meer mensen voor deze vorm van fitness? Hier zijn vijf overtuigende redenen om te starten met bodyweight training.

1. Overal en altijd mogelijk

Het grootste voordeel van bodyweight training is misschien wel dat je het overal kunt doen. Je hebt geen dure fitnessapparatuur of gewichten nodig. Een matje of een handdoek op de vloer is al voldoende. Je kunt dus gewoon thuis trainen, in het park, op kantoor, noem maar op. Zelfs als je op vakantie bent, kun je je trainingsschema gewoon voortzetten.

2. Effectieve oefeningen

Met bodyweight oefeningen kun je je hele lichaam trainen. Denk bijvoorbeeld aan push-ups, squats, lunges en planks. Deze oefeningen zijn niet alleen effectief voor het opbouwen van spiermassa, maar ook voor het verbeteren van je conditie en flexibiliteit.

3. Goed voor je gezondheid

Regelmatige lichaamsbeweging is natuurlijk altijd goed voor je gezondheid. Maar met bodyweight training doe je net dat beetje extra. Het helpt je niet alleen om fit te worden, maar ook om fit te blijven. Het versterkt je hart, verbetert je bloedcirculatie en kan helpen om stress te verminderen.

4. Veiliger dan trainen met gewichten

Trainen met eigen lichaamsgewicht is over het algemeen veiliger dan trainen met gewichten. Je loopt minder risico op blessures, omdat je minder snel te zware gewichten zal gebruiken. Bovendien leer je met bodyweight training beter aan te voelen wat je lichaam aankan.

5. Geschikt voor iedereen

Of je nu een beginner bent of al jarenlang traint, bodyweight training is geschikt voor iedereen. Je kunt de oefeningen gemakkelijk aanpassen aan je eigen niveau. Begin je net? Probeer dan eerst eenvoudige oefeningen zoals de push-up en de squat. Ben je al wat verder gevorderd, dan kun je kiezen voor complexere oefeningen zoals de handstand push-up.

Om een idee te krijgen van de verschillende bodyweight oefeningen, check de onderstaande tabel:

Oefening Spiergroepen Niveau
Push-up Borst, schouders, triceps Beginner
Squat Benen, billen Beginner
Lunge Benen, billen Beginner
Plank Buikspieren, onderrug Beginner
Handstand push-up Schouders, triceps Gevorderd

Dus, waar wacht je nog op?

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.