Tips voor het hardlopen in de hitte

JJason 15 september 2023 11:11

Het lopen in de hitte kan een uitdaging zijn, maar met de juiste technieken en voorbereiding kan het een verfrissende verandering van tempo zijn. Hier zijn enkele tips voor het hardlopen in de hitte.

Begrijp hoe je lichaam reageert op hitte

Als het warm is, moet je lichaam harder werken om af te koelen. Dit betekent dat je hartslag en lichaamstemperatuur kunnen stijgen. Als je niet gewend bent te hardlopen in de hitte, begin dan langzaam en verhoog je tempo en afstand geleidelijk.

Hydratatie

Hydratatie is essentieel bij warm weer. Drink voor, tijdens en na je run. Probeer ook waterrijke snacks zoals fruit en groenten te eten.

Tijd Vochtinname
Voor hardlopen 2-3 glazen water
Tijdens hardlopen 1-2 glazen water per half uur
Na hardlopen 2-3 glazen water of sportdrank

Kies de juiste kleding

Lichte, loszittende kleding kan helpen om je koel te houden. Kies voor stoffen die zweet snel kunnen afvoeren. Hoeden en zonnebrillen kunnen ook helpen om je te beschermen tegen de zon.

Beste tijden om te rennen

Vermijd de heetste delen van de dag (meestal tussen 10.00 en 16.00 uur). Probeer vroeg in de ochtend of laat in de avond te rennen.

Snelheid managen

Bij hoge temperaturen is het belangrijk om je snelheid te managen. Probeer niet te snel te gaan, vooral aan het begin van je run. Het is beter om gestaag te lopen en je energie te behouden.

Luister naar je lichaam

Als je je duizelig, misselijk, of bijzonder moe voelt, stop dan. Dit kunnen tekenen zijn van hitte-uitputting. Neem de tijd om te rusten en te hydrateren.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.